Sprekers

Dagvoorzitter:


Wouter Siebers
Wouter Siebers is werkzaam in het primair onderwijs en vervult daarbinnen diverse rollen. In 2015 is hij als Leraar van het Jaar landelijk ambassadeur geweest voor de beroepsgroep. Wouter is gedragsspecialist (master SEN) en was in deze functie werkzaam op school- en stichtingsniveau en binnen een samenwerkingsverband. Daarnaast was hij de afgelopen jaren werkzaam als adjunct schoolleider van een basisschool in Amersfoort. Hij is projectleider van een grote landelijke methode voor sociaal-emotioneel leren. Op dit moment is hij werkzaam bij Expertis onderwijsadviseurs. Wouter heeft veel ervaring met het begeleiden en coachen van leraren en schoolteams. Zijn focus ligt op het pedagogisch- en didactisch handelen van de leraar en het bouwen aan een professionele schoolcultuur. Wouter is co-teacher en spreekt met regelmaat over het onderwijs.

Volg Wouter op X

Sprekers:


Hannah Bijlsma
Hannah Bijlsma is leraar op basisschool De Cirkel in Assen en postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud Universiteit. Eerder werkte Hannah bij de onderwijsinspectie als inspecteur en onderzoeker. In 2022 heeft zij haar proefschrift verdedigd, getiteld The validity and impact of student perceptions of teaching quality. Zij is auteur van het de boeken Erken de ongelijkheid (dat verkozen werd tot Beste Onderwijsboek van 2021) en Student feedback on teaching in schools. Daarnaast heeft zij een tal van artikelen op haar naam gepubliceerd en lezingen verzorgd. De focus in haar werk is het meten en verbeteren van leskwaliteit, leraarprofessionalisering, lerarenopleidingen en diversiteit in onderwijsteams.

Volg Hannah op X


Daniel Muijs
Daniel Muijs is Professor onderwijskunde en hoofd van het departement Sociale Wetenschappen, Onderwijs en Zorg aan Queen’s University Belfast. Hij is een specialist in onderwijs- en leraareffectiviteit, en heeft hierover een reeks boeken en artikels gepubliceerd, o.a. Effective Teaching, Evidence and Practice. Daniel werkte eerder bij Academica University of Applied Sciences, de Engelse inspectiedienst Ofsted en de universiteiten van Southampton, Manchester, Newcastle en Leuven. Hij is co-editor van het wetenschappelijke tijdschrift ‘School Effectiveness and School Improvement’.

Volg Daniel op X


Yaëlle van de Stolpe
Yaëlle van de Stolpe is schoolleider op de Driekoningenschool in De Meern, onderdeel van WIJS! – sterk onderwijs in Utrecht. Al geruime tijd is Yaëlle werkzaam in het basisonderwijs, jarenlang als leraar in de bovenbouw en ook als curriculum schrijver bij het Nederlands Kennis Curriculum. Als schoolleider levert zij elke dag een bijdrage aan het verbeteren van het onderwijs op haar school vanuit de overtuiging dat alle kinderen recht hebben op het beste onderwijs. De Driekoningenschool is een Expertschool op het gebied van leskwaliteit en leraarsprofessionalisering en helpt andere scholen op deze gebieden te verbeteren.

Volg Yaëlle op X


Johan Vos
Johan Vos is ruim tien jaar werkzaam geweest als inspecteur van het onderwijs. Daarvoor heeft hij elf jaar voor de klas gestaan als leraar economie en filosofie. Hij heeft met name ervaring in de bovenbouw havo en vwo. Bij de inspectie hield hij zich, onder meer, bezig met sociale kwaliteit, (zicht op) het pedagogisch-didactisch handelen van leraren en onderwijsresultaten van scholen.

 


Alinda Vellema-Buist
Alinda Vellema-Buist is al 24 jaar leraar in het basisonderwijs en heeft lesgegeven op meerdere scholen van NoorderBasis. Zij heeft de opleiding tot Remedial Teacher gevolgd bij het Seminarium van Orthopedagogiek, de opleiding tot intern begeleider bij Bureau Meesterschap en de bijscholing tot kwaliteitscoördinator bij Academica. Alinda is de afgelopen zes jaar werkzaam geweest als intern begeleider. Kwaliteit van lesgeven staat bij haar hoog in het vaandel, want dat is wat alle leerlingen gelijke kansen geeft. Haar motto is: ‘Ik ben nooit uitgeleerd, elke dag kan het een beetje beter’.


Daisy Mertens
Daisy Mertens werkt sinds 2008 als leraar in het basisonderwijs. Op dit moment begeleidt ze de ondersteuningsklas passend onderwijs bij basisschool De Vuurvogel in Helmond en zet haar onderwijsexpertise in voor onderwijs in ontwikkelingslanden. Ze is uitgeroepen tot ‘Leraar van het jaar’ in 2016 en was Global Teacher Prize finalist in 2019. Daarnaast is ze onder meer raadslid bij de Onderwijsraad en als gastonderzoeker verbonden aan Hogeschool de Kempel.

Volg Daisy op X


Dave van der Geer
Dave van der Geer is directeur van IKC Willibrord in Vleuten en de St. Bonifatiusschool in Haarzuilens. De scholen zijn onderdeel van WIJS! – sterk onderwijs in Utrecht. Als directeur van de Drie Koningen in de Meern was Dave betrokken bij de eerste pilot van het Nederlands Kennis Curriculum. Dave participeerde in de Kenniskring ‘curriculum’ van het schoolleidersregister en het SLO.

Volg Dave op X


Marjoleine Dobbelaer
Marjoleine Dobbelaer is onderzoeker in het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de HAN. Sinds haar afstuderen als onderwijskundige werkt Marjoleine aan onderzoek waarin leskwaliteit centraal staat. Zij promoveerde op een onderzoek naar het meten van leskwaliteit en is co-auteur van het ADAPT instrument, een instrument om differentiatievaardigheden van leraren in kaart te brengen en te verbeteren. Op dit moment werkt ze aan diverse projecten rondom toetsbekwaamheid van docenten en de inzet van digitale middelen.