Programma

Symposium Zicht op de les – programma

13.00 uur                     Inloop met koffie & thee
14.00 uur                    Opening en welkom
14.10 uur                     Lezing Hannah Bijlsma
14.50 uur                    Praktijkvoorbeeld Yaëlle en uitreiking eerste exemplaar
15.15 uur                     Pauze met koffie & thee
15.45 uur                    Lezing Daniel Muijs
16.30 uur                    Panelgesprek
17.00 uur                    Afsluiting
17.10 uur                    Napraten en borrel (tot ca. 18.00)


Hannah presenteert haar nieuwste boek Zicht op de les! Zij start haar verhaal met waarom goede lessen belangrijk zijn en hoe dat zichtbaar is in concreet leraargedrag. Vanuit haar eigen onderzoeken, leservaringen en (wetenschappelijke) kennis gaat zij vervolgens in op het meten van leskwaliteit, wat de ‘data’ over lessen zeggen (en wat juist niet) en hoe je op basis van deze data kunt werken aan duurzame verbetering van lesgeven op school. Ook de kansen en (on)mogelijkheden van artificiële intelligentie en leskwaliteit komen ook aan bod. Tot slot komt het onderwijstoezicht komt aan de orde. Want hoe heeft de onderwijsinspectie zicht op de les? En wat vraagt dat van scholen? Een kennisrijke presentatie als primeur op haar boek die vanaf datzelfde moment beschikbaar is!

Hannah werkt samen met schoolleider Yaëlle van de Stolpe. Haar school is een zogenoemde aspirant-expertschool op het gebied van leskwaliteit. Yaëlle heeft samen met haar schoolteam gewerkt aan een aanbodsplan waarmee zij ontwikkelscholen kunnen helpen met het meten en verbeteren van hun lessen. Tijdens het boeksymposium vertelt Yaëlle over haar schoolteam, het aanbodsplan en haar eigen rol als schoolleider in dit geheel. Ook vertelt zij hoe de inzichten uit het boek van Hannah bijdragen aan het zijn van een expertschool.

Na de pauze neemt Daniel Muijs ons mee op reis naar de wetenschap en het toezicht. Vanuit zijn eigen onderzoeken en artikelen over leraarprofessionalisering en leraareffectiviteit vertelt hij zijn perspectief over het onderwerp dat in het boek van Hannah wordt beschreven. Muijs werkte jarenlang als directeur Research in Ofsted, de Engelse onderwijsinspectie, waarin hij lesobservaties en toezicht op leskwaliteit op een hoger plan heeft getild.

Tot slot is het de beurt aan onderwijsprofessionals vanuit het werkveld om in gesprek te gaan over het meten en verbeteren van leskwaliteit. Zorgvuldig gekozen panelleden (een leraar, intern begeleider, schoolleider, inspecteur en onderzoeker) bediscussiëren een aantal prikkelende stellingen en geven een mening vanuit hun werkperspectief. Ook het publiek in de zaal wordt uitgedaagd een standpunt in te nemen. Zo zorgen we voor een interactieve afsluiting die naadloos overgaat in de borrel.